13. desember 2024

Den eldste kristne bekjennelse: «Jesus Kristus er Herre!»

Jesu navn betyr «frelser». For Jesus – og bare han – kan frelse sitt folk fra sine synder, slik Herrens engel sa til Josef: «… du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder«, Matt 1:21. Og det er heller ikke frelse i noen annen. Ingen annen person bortsett fra Jesus er i bibelsk betydning den virkelige Herre og som kan frelse, noen slik finnes ikke. For «det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved», Ap 4:12. De ulike verdensreligionene har alle sine særegne «guder» som de tilber og setter sin lit til. Men siden de ikke er annet enn tomme avguder, kan heller ikke noen av dem frelse eller gi evig liv. Og dette på tross av at det er millioner av mennesker som tilber dem og som setter sitt håp til dem, også i dag. 

Gud gav Jesus det høyeste navn som finnes, navnet som er over ethvert navn, Fil 2:9. Dette Jesu Kristi navn er Kyrios, som er det samme som Herren, og som samtidig er Guds Hellige navn. Altså er himmelens Gud, Herren, og hans enbårne Sønn Jesus Kristus bærere av det samme gudsnavnet Kyrios, siden de begge to er Gud. Vel tenker du kanskje: «Det stemmer ikke at Jesus og Gud er ett, at de er en og samme person, og at også Jesus er Gud?  Det verken forstår eller tror jeg, og det kan nok ikke stemme. Det står det ikke noe om i Bibelen». Ja, svarer Skriften helt entydig, Jesus er en sann Gud! Hovedpersonen i hele Bibelen er Jesus Kristus, det er han Gud omtaler i sitt Hellige Ord fra 1Mos 1:1 til Åpenbaringsboken. Så det er derfor Guds Ord som vi skal tro og stole på, siden det alene er Sannheten.


Jesus Kristus, vår Herre og Guds Sønn, er samtidig også Gud

Nedenfor skal jeg gi noen av Skriftens selvvitnespyrd om at Jesus er Gud, slik også Herren er Gud:

  • «Så sier Herren, Israels konge og gjenløser, Herren, hærskarenes Gud: Jeg er den første, og jeg er den siste, og uten meg er det ingen Gud»,Jes 44:6.
  • «Tomas svarte og sa til ham: Min Herre og min Gud!», Joh 20:28.
  • «Dem tilhører fedrene, og fra dem er Kristus kommet etter kjødet, han som er Gud over alle ting, velsignet i evighet. Amen», Rom 9:5.
  • «Det første mennesket var fra jorden, av jord. Det andre Mennesket (Kristus) er Herren* fra himmelen«, 1Kor 15:47 (Textus Receptus).
  • «Men om Sønnen sier han: Din trone, Gud (Jesus), står i all evighet, og rettferds stav er ditt rikes kongestav. Du elsket rettferd og hatet lovløshet. Derfor, Gud (Jesus Kristus), har din Gud (Herren) salvet deg med gledens olje fremfor dine medbrødre», Heb 1:9.
  • «Simon Peter, Jesu Kristi tjener og apostel – til dem som har fått den samme dyrebare troen som vi ved vår Gud og Frelser Jesu Kristi rettferdighet«, 2Pet 1:1.
  • «Og det må alle bekjenne, – stort er gudsfryktens mysterium/hemmelighet*: Gud åpenbart i kjød (i Jesus Kristus som ble et menneske), rettferdiggjort i ånd, sett av engler, forkynt blant folkeslag, trodd i verden, tatt opp i herlighet», 1Tim 3:16.
  • «I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet (Jesus Kristus) var Gud», Joh 1:1
  • «Vi vet at Guds Sønn er kommet, og han har gitt oss forstand så vi kjenner Den Sanne. Og vi er i Den Sanne, i hans Sønn, Jesus Kristus. Han (Jesus) er den sanne Gud og det evige liv.», 1Joh 5:20.

Gjennom hele den kristne historie har det fantes mennesker – og også slike som kaller seg for kristne – som fornekter at Jesus samtidig var og er et sant menneske og en sann Gud. Nei, sier de, det finnes ikke noe i Bibelen som bevitner at Gud er en treenig Gud, at både Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd er Gud. Men sannheten er at læra om treenigheten finnes meget godt dokumentert i hele Bibelen, selv om det ikke er så enkelt for noen av oss å forstå hvordan hele denne hemmeligheten henger sammen eller skal kunne forklares. Det er sant at ordet «treenighet» ikke spesifikt er omtalt i Bibelen, men på tross av det vitner Gud gjennom Skriften om en treenig Gud. Også det har jeg forsøkt å skrive litt om og å komme med bibelhenvisninger til:

Bilderesultat for jesus er herre


Studiebibelen, gresk – norsk leksikon, Bind X skriver:

«Den vanlige oversettelsen av det hebraiske Gudsnavnet («tetragrammet») JHVH. I NT brukes det i samme mening om Jesus – etter oppstandelsen fra de døde (se f.eks. Joh 20:28)…

… Først og fremst står «kyrios» for Guds egennavn, som betegnes med tetragrammet JHVH.  Slik er kyrios brukt mer enn 6000 ganger i Septuaginta, som her følger den israelske praksis å lese «adonai», Herre, når Skriften har JHVH…
… Men likesom i GT, er kyrios også i NT fremfor alt benevnelsen på Gud.

Merk: Alle guddommens personer er Gud – både Faderen, Sønnen og Ånden  – er de samtidig også Kyrios/Kurios. gr.: Herre, hersker, konge. 

… Videre ser vi at Kyrios er det hyppigst forekommende navn på Jesus Kristus i NT. Det framgår av navnets bruk at en la mer inn i dette navnet enn bare en vanlig tittel på mennesker i alminnelighet. Bibelen er altså entydig: Jesus Kristus er Herre!


Jesus er Herre – en tittel brukt om Jesus

Tittelen brukes i absolutt og guddommelig mening om Jesus. Jesu tittel som Herre, respektive Herren (kyrios), er i NT en tittel som vesentlig refererer seg til den opphøyde og herliggjorte Kristus. Det er en tittel som Gud har gitt ham som lønn for hans frelsesverk: «- derfor har Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alle navn», – nemlig Kyriosnavnet.

  • «Derfor har òg Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navnet som er over alle navn, for at i Jesu navn skal hvert kne bøye seg, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden, og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre*, til Gud Faders ære», Fil 2: 9-11.
  • Gud har gjennom oppstandelsen og himmelfarten til Faderens høyre hånd, «gjort ham til Herre og Messias», Ap.gj. 2:36″.

 

Har Jesus fått bli Herre også i ditt hjerte og i ditt liv? Det ønsker han så gjerne. Vi leser i Rom 10:9:

  • «For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst».

Både GT og NT opphøyer Jesus Kristus som Herre

Les videre om hvordan Det Nye Testamente og apostlene opphøyer Jesus Kristus som Herre (kyrios). Den første apostoliske trosbekjennelsen lød: «Jesus er Herre!»

At Jesus er Skriftens Herre, er Bibelen helt entydig på. Uttrykket “Jesus er Herre”, var faktisk de første kristnes første og viktigste trosbekjennelse. Gjennom denne bekjennelsen æret og opphøyet de Jesu navn likeverdig med det gammeltestamentlige hellige gudsnavnet “adonaj”, Herre. Og like viktig burde det faktisk også være for deg og meg å bekjenne dette, i alle fall dersom vi vil la Jesus være Herre også i våre liv og i vår hverdag. For det skal vi alle vite at det nettopp er Gud som har gjort Jesus – han som ble korsfestet for våre synders skyld – både til Herre og Kristus (Apg 2:36), slik vi leser:

  • «Så skal da hele Israels folk vite for visst at Gud har gjort ham både til Herre og til Messias, denne Jesus som dere korsfestet»

Bekjenner vi Jesus som Herre, også i våre liv, har vi også del i hans evige velsignelse. Og ved troen på en slik Herre og Frelser, vil vi også få del i den evige frelse. Først får vi en forsmak på det allerede her som Guds barn, men selve fylden av den himmelske velsignelsen får vi først hjemme i himmelen. Og Skriften vitner: “I Jesu navn skal hvert kne bøye seg … og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære.” (Fil 2:10-11). Ønsker vi å få del i dette himmelske lovsang-kor og lovsynge Gud og Lammet i himmelens herlighet i all evighet, må vi faktisk bøye våre knær allerede her mens det ennå er nådens tid, og så lenge det er mulig å få del i en evig gyldig velsignelse. 

Gud gi at alle vi som i våre liv bekjenner at Jesus er Herre en gang på de frelstes dag skal få  takke, lovsynge og opphøye Jesus Kristus som den som han virkelig er, som vår personlige Herre og Frelser!

Alta 21.09.2024

Henry Baardsen


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *